LENTOKONEEN TÄRKEIN OMINAISUUS on pysyä ilmassa. Viimeisen puolen vuoden aikana kaksi Boeing 737 Max-8 -lentokonetta on syöksynyt maahan. Tässä konemallissa moottorit oli sijoitettu uudella tavalla runkoon, aiempaa edemmäs ja ylemmäs. Tämän ratkaisun tarkoituksena on ollut polttoaineen säästäminen. Nyt on spekulaatioita, että uudenlainen moottorien sijoittelu on voinut vaikuttaa ohjautuvuuteen ja MCAS-järjestelmään (Maneuvering Charasteristics Augmentation System). Polttoaineen säästäminen on tärkeää. Lentokoneen ilmassa pysyminen on vielä tärkeämpää. Saldona on 346 kuollutta, viiden miljardin kauppojen menettäminen ja osakkeiden arvon lasku 28 miljardia dollaria. Taisi mennä myyjän provikat sivu suun. Ja voi olla myös kova isku monelle toimittajalle. Myyntitulos ei ole aina omissa käsissä.
Yhdysvaltojen presidentin (ensimmäistä kauttaan) Donald Trumpin suusta on kuulunut aika ajoin meidän näkökulmastamme ”mielenkiintoisia” avauksia. Yksi tällaisista on halu korvata kustannussyistä pitkän matkan junaliikenne busseilla. Tuen lakkaaminen voi rapauttaa koko USA:n kansallisen rataverkoston. Ei taida junatoimittajilta paljoa tulla rahaa Trumpin vaalikassaan seuraaviin vaaleihin. Tai voihan sitä tulla, jos sitä ymmärtää laittaa riittävästi. Ei ole junienkaan myynti aina omissa käsissä, kun johdossa on varsinainen visionääri.
Eduskuntavaalit lähenevät Suomessa. Valtiolla tuntuu olevan rahaa kaikkeen, kun kuuntelee vaalikeskusteluita. Ääni muuttuu kellossa siinä vaiheessa, kun ollaan hallituksessa. Tulevalla valtiovarainministerillä puheet muuttuvat varmasti siinä vaiheessa, kun salkku lyödään kouraan. Kansalaiset haluavat valtiontalouden tasapainoon, mutta mistään ei saisi leikata. Vaikka välillä keskustelusta saa toisen kuvan, niin Suomen julkista sektoria on paisutettu huomattavasti esimerkiksi 1990-lukuun verrattuna. Katto alkaa tulla vastaan. Panostusten kohdetta
voisi sen sijaan tarkastella. Yhtenä Suomen ongelmana ovat vähäiset TKI-panostukset ja siinä julkisella vallalla on roolinsa. Jopa USA panostaa Suomea enemmän julkisia varoja tuotekehitykseen. Tuleva eduskunta on äänestäjien omissa käsissä. Tämä ei ollut puoluepoliittinen puheenvuoro.
Eduskuntavaaleissa on ilahduttanut poissaolollaan keskustelu muoviongelmasta. Muovialan ihmiset olisivat varmasti repineet hiuksia päästään, jos muovitietämättömät poliitikot olisivat kertoneet vaalikeskusteluissa pelastavansa maailmaa muovittomuuden ihanuutta julistaen. Mikäli vaalit olisivat olleet vuosi sitten, tilanne olisi voinut olla toinen.
Viime vuonna valmistellussa Muovitiekartassa on paljon hyvääkin. Yksi siitä kimmokkeen saanut idea on nyt Ylen eri formaateissa pyörivä I Love Muovi- kampanja. Muovitiekartan valmistelussa oli päätelty, että muoveista, niiden käytöstä ja kierrätyksestä tarvitaan enemmän tietoa. Yleisradio nappasi kopin tästä asiasta. Kiitos Muoviteollisuus ry:lle ja muille, jotka ovat myötävaikuttaneet tuon projektin käynnistämiseen. Uskon, että useimmat alalla toimivat ovat kaivanneet juuri tätä, mitä Yle nyt tarjoaa. Mahdolliset yksittäiset virheet ohjelmien faktoissa eivät ole tässä tapauksessa olennaisia. Tärkeää on yleinen mielipide ja positiiviset mielikuvat. Keskusteluun ja Ylen uutisointiin on tullut mukaan enemmän ”tolkun ihmisten” ääntä ja jätetty ideologiaa vähemmälle.
Kaikessa liiketoiminnassa on tärkeää kyky nähdä eteenpäin. Teknologia tekee harppauksia monilla aloilla ja pitää olla hereillä. Utopistiset ajatukset voivat olla arkipäivää, kun katsotaan riittävän pitkälle. Kiinassa tutkijat ovat onnistuneet antamaan hiirille kyvyn nähdä pimeässä (kymmeneksi viikoksi) infrapunakameran tavoin ruiskuttamalle niiden silmiin nanohiukkasia. Jos tämä onnistuu hiirille, se onnistuu jonain päivänä myös ihmisille. Olisinko huolissani, jos olisin pimeänäkölaitteiden myyjä? Tai lamppujen? Todennäköisesti en. Joka tapauksessa yrityksen strategioista päättävien on alasta ja yrityksen koosta riippumatta hyvä joskus tuuletella tunkkaisia aivojaan ulkopuolisten ajatuksilla. Harvaa suomalaista yritystä voi syyttää liiallisista panostuksista markkinointiin ja kansainvälistymiseen. Apua siihenkin on saatavilla, kun sitä osaa ja uskaltaa pyytää. Tästäkin MuoviPlastista voi löytyä vinkki tuleviin vientiponnisteluihin. Avun käyttäminen on omissa käsissäsi.