SUOMEN TALOUS ON päässyt vihdoin hyvälle kasvu-uralle monien vuosien laahaamisen jälkeen. Myös muoviteollisuus on päässyt hyötymään tästä ja tilanne on parempi kuin moniin vuosiin. Taloustilanne on parempi, mutta onko se hyvä? Esimerkiksi teknologiateollisuuden pääekonomisti
Jukka Palokangas on muistuttanut, että Suomi ei ole pystynyt kuromaan umpeen takamatkaansa moniin muihin EU-maihin verrattuna. Yritysten investointiaste on edelleen alemmalla tasolla kuin
vuonna 2008. Tässä on selkeä ero kilpailijamaihimme. Palokankaan mukaan tilanteen voi korjata investointeja edistävillä toimenpiteillä kuten kilpailuetua tuovalla verotuksella, panostuksilla julkiseen T&K -tukeen sekä joustavan ja osaavan työmarkkinan aikaansaamisella.
Maailmantalouden liikkeet ovat aina arvaamattomia. Donald Trump ilmoitti 23.3.2018 asettavansa 50 miljardin dollarin tullit teräs- ja alumiinituotteiden tuonnille Kiinasta. Varsinaisesta kauppasodasta ei voida ihan vielä puhua, mutta markkinat ovat jo reagoineet tähän uhkaan maailman pörsseissä. Toivottavasti tilanne ei johda jatkuvaan vastatoimien kierteeseen, jolloin sillä olisi isompiakin vaikutuksia maailmantalouteen. EU säästyi toistaiseksi tulleilta, mutta
nähtäväksi jää kuinka pitkäksi aikaa.
Maailmantalouden kehitystä ei pysty varmuudella ennustamaan ja verotuspolitiikan muuttumiseen ei kannata luottaa. Yksittäisen yrittäjän ja yrityksen kannattaa siis keskittää ajatuksensa ja energiansa
niihin asioihin, joihin pystyy vaikuttamaan. Ainakin pitää ymmärtää syvällisesti asiakas, hänen liiketoimintansa sekä toimintaympäristön muuttuminen. Siten pystyy kehittämään parhaiten sellaisia tuotteita tai palveluita, joilla asiakas pystyy saavuttamaan liiketoiminnallisia
hyötyjä esimerkiksi säästämällä rahaa tai saamalla lisämyyntiä.
Muovin kielteisestä imagosta on puhuttu muovialan ihmisten kanssa viime aikoina paljon. Poliitikot ja kauppakin ovat ottaneet yksittäisiä muovituotteita silmätikuikseen. Tämän johdosta joillekin, onneksi harvoille muoviyrityksille on tullut kaupallista vahinkoa. Yleisesti ottaen negatiivinen julkisuuskuva ei pysty pysäyttämään muovien voittokulkua, ainakaan globaalisti. Mediassa liikkuu muoveista oikeaa ja väärää tietoa, tarinoita ja tutkimuksia. Tärkeää on pohtia, onko niillä olennaista merkitystä liiketoiminnallesi lyhyellä tai pitkällä aikavälillä? Mitä ajattelit tehdä asialle vai tarvitseeko tehdä mitään? Mitä asiakkaasi ajattelevat tästä kaikesta? Entä asiakkaasi asiakkaat?
Ajattelevat he mitä tahansa, niin jokaisen yrityksen velvollisuus olisi kertoa asiakkailleen oikeita faktoja tuotteidensa ympäristövaikutuksista. Jokaisen on hyvä hengähtää huhtikuussa muovittoman maaliskuun jälkeen, sillä seuraavaksi tarvittaisiin totuuden toukokuuta. Sen voisivat aloittaa esimerkiksi kaupan alan keskusliikkeet julkaisemalla tulokset Tanskan ympäristöministeriön teettämästä tutkimuksesta, jossa muovikassin osoitettiin olevan ympäristöystävällisin ostoskassivaihtoehto. Kuluttajia johdetaan monesti harhaan ”viherpesumarkkinoinnilla”. Tämä ei ole pelkästään kaupan vastuulla. Myös teollisten yritysten, erityisesti suurten, velvollisuutena on toimia edelläkävijänä tässä asiassa ja kertoa asioiden oikea laita. Muovialan yritysten kannattaa panostaa vieläkin enemmän sosiaaliseen mediaan sekä ymmärtää mediasuhteiden merkitys osana markkinointistrategiaansa. Siten on parempi mahdollisuus saada positiivisia viestejä läpi muovin
hyödyistä. Sen voi aloittaa vaikkapa totuuden toukokuussa.
Tiedotusvälineissä monesti esiintyvät asenteelliset tai virheelliset tiedot herättävät tunteita muovialan ihmisissä. Kaikkien kannattanee silti pitäytyä omissa osaamisalueissaan vaikkapa mikromuovikeskustelussa. Omien argumenttien oikeellisuus on hyvä varmistaa. Antaa
meribiologien ja lääketieteen ammattilaisten pohtia, millaisia vaikutuksia mikromuoveilla on ympäristölle ja terveydelle. Muovialan yritysten taas kannattaa viestiä vahvasti julkisuuteen vastuullisesta toiminnastaan ympäristöasioissa. Seiso rohkeasti tuotteidesi ja toimintasi
takana, kun siihen on aihetta. Jos et ole näin jo aiemmin tehnyt, aloita viimeistään totuuden
toukokuussa.
Vesa Taitto
Muoviyhdistyksen
toimitusjohtaja