Tampere täyttyi tuttuun tapaan alihankinnasta ja sopimustoimituksesta, kun Alihankinta 2017-messut avasivat ovensa 26.–28.9.2017. Yhä useampi muovialan toimija – yritys ja henkilö – matkasi Tampereelle päästäkseen mukaan kotimaisen kehityksen kelkkaan.
Tampereen Messu- ja Urheilukeskus – kansan suussa tunnettu myös Pirkkahallina – oli Alihankinta 2017-messutapahtuman näyttämönä jälleen tänäkin syksynä. Tapahtumasta on tullut sen lähes kolmekymmenvuotisen historian aikana tamperelaisten messujen ykköstapahtuma, varsinainen lippulaiva. Ja vaikka kävijämäärien kasvua ei olekaan joka vuosi nähty, niin kehitystrendi on ollut nouseva. Tänä vuonna Tampereella vieraili 17 684 kävijää.
Seuraavat Alihankinta-messut toteutetaan 25.–27.9.2018, jolloin juhlistetaan Alihankinnan 30-vuotista tapahtumataivalta.
Erityisesti näytteilleasettajien kohdalla messujen suosio on ollut taattu joka vuosi. Tällä kertaa messuilla oli tuhat näytteilleasettajaa 20 maasta. Kansainvälisyys olikin yksi messujen teemoista.
Kasvu on alkanut
Messutapahtumaa ilmensi positiivinen henki, enää ei puhuttu pelkästään orastavan kasvun merkeistä, vaan monet toimijat allekirjoittivat tiedotusvälineissä esillä olleet eri analyytikkojen lausunnot viennin ja bruttokansantuotteen kasvusta. Koska esillä olleet yritykset olivat tyypillisiä muovialan yrityksiä, ts. alihankkijoita tai sopimustoimittajia, niin valtaosa kommenteista liittyikin asiakkaan hyvinvointiin, tyyliin
– Asiakkailla tilausmäärät ovat kasvaneet merkittävästi vanhojen tuotteiden osalta.
– Asiakkaan tuotekehitystoiminta on aktivoitunut, mikä on merkinnyt selvästi aiempia vuosia enemmän uusia tuotteita.
Selvää on, että näiden lausuntojen takana on myös muovitehtaan oman tuotannon ja liiketoiminnan kasvu, mikä merkitsee luonnollisesti myös taloudellisen hyvinvoinnin kehittymistä.
Maailma muuttuu, niin messujen fokuskin
Messut ovat muuttuneet vuosien mittaan paikoin melko runsaastikin. Alkuun messut järjestettiin joka toinen vuosi, mutta jo pitkään on tapahtumalle nähty olevan tilaus joka vuonna. Niin ikään suuren muutoksen on nähty tapahtuneen messujen annissa. Kun alkuun messuille tultiin tyhjien tilauskirjojen kanssa – ja lähdettiin kirjat täynnä – niin nykyisin messut toimivat enemmänkin verkottajana ja asiakasyhteyksien avaajana. Toki tämä ei tarkoita sitä, etteikö kauppaa messuilla tehtäisi.
Muoviala mahtavasti mukana
Muoviala on vuosi vuodelta messutapahtumassa tiiviimmin mukana. Mukana on monia messujen veteraaneja, kuten Finncont Oy ja Okartek (Etola). Tänä vuonna tilastoihin kirjattiin 48 yritystä, jotka ilmoittivat toimialakseen muovien ja kumin muovaus. Näistä 31 oli ruiskuvalun parissa liiketoimintaansa tekevää. 84 yritystä puolestaan luokiteltiin muovien ja kumin koneistuksen alle, kun taas materiaalipuolen yrityksiä oli 48. Näitä lukuja analysoitaessa kannattaa huomata, että sama yritys voi olla useammassa kategoriassa messujen tilastoissa.
Selvää kuitenkin on, että muoviala ottaa koko ajan suuremman roolin koneenrakennuksessa, mikä osaltaan näkyy myös messuille osallistumisessa. Muovimateriaalien – ja erityisesti niihin liittyvien teknisten ratkaisujen kehittyminen – luovat uutta pohjaa ko. materiaaliryhmän menestykselle. Sellainen mielikuva on, että lukemat voisivat olla vieläkin suurempia, jos messut pystyisivät laajentamaan näyttelyalaansa. Tämä lienee kuitenkin erittäin vaikea tehtävä ratkaista.
Muovituote 2017-alihankintaseminaarista uudenlainen avaus messujen ohjelmaan
Muoviyhdistys toi messuille yhdessä ProtoLabsin, Telko Oy:n ja EM-Kone Oy:n kokonaan uudenlaisen tapahtuman lanseeratessaan muovituotteiden suunnittelijoille suunnatun kokopäiväisen seminaarin Muovituote 2017. Tätä avausta voidaan pitää menestyksenä, todelliseen tarpeeseen kohdistuneena, sillä 60 hengen Blenheim-sali täyttyi jo hyvissä ajoin ennen seminaarin alkua. Ja säilyi täytenä aina loppuun saakka.
Seminaari saanee jatkoa ensi vuonna – fokusta luonnollisesti tarkistetaan.