Liisa Lehtinen

Turku AMK, Kemianteollisuus, materiaali- ja prosessitekniikan koulutusohjelma

Olen materiaalitekniikan yliopettaja. Opetan materiaalitekniikkaa, painottuen muoveihin sekä kiertotaloutta ammattikorkeakoulussa ja vastaan alan opetuksen kehittämisestä. Opetan myös ylemmässä ammattikorkeakoulussa (Master School). Lisäksi merkittävä osa tehtävääni on TKI-toiminta sekä TKI-rahoituksen kerääminen. Valtaosa työajastani meneekin erilaisissa TKI-hankkeissa ja yritysprojekteissa, jotka yhdistämme opetukseen. Ohjaan myös opinnäytetöitä sekä AMK- että Master-tasolla.

Olen pitkän kaavan opiskelija ja opiskelen tavoitteellisesti koko ajan jotain. Tekniikan alan tutkintoina minulla on prosessi- ja ympäristötekniikan insinööri (AMK), materiaalitekniikan DI sekä tekniikan lisensiaatti ympäristötekniikasta. Lisäksi olen valmistunut ammatilliseksi opettajaksi, AmO:ksi.

Kokemuksesi muovialalta:
Valmistumiseni jälkeen työskentelin ekstruusiopäällystettyjen elintarvikepakkausten kehitystehtävissä Walki Wisalla. Sieltä siirryin UPM:lle kehittämään puukomposiittituotteita UPM ProFin aloittaessa toimintansa ja toimin siellä useammissa tehtävässä, mm. tehdaspäällikkönä. Alan opettajana olen toiminut reilut neljä vuotta ja minulla on myös konsultointiyritys.

Korjasin epäkohdan, joka on pitkään odottanut toimeenpanoa. Mielestäni toimin keskeisessä roolissa alan opetustyössä ja jäsenyyteni pitäisi olla itsestään selvä.

Pyrin osallistumaan verkostoitumistapahtumiin ja muihin tilaisuuksiin mahdollisuuksieni mukaan. Odotan saavani ajantasaista alan tietoa.

Miten muovi näkyi sinun kesän vietossasi?
Julkaisimme ystäväni Johanna Kohvakan kanssa kesän korvilla kirjan Hyvä, paha muovi, jossa käsittelemme lehdistössä olleita, mielestämme hieman vinoutuneita käsityksiä muoveista ja niiden ympäristövaikutuksista. Kirja on poikinut aika paljon keskusteluja sekä haastatteluja, joiden parissa on mennyt tovi. Lisäksi kesän aikana teimme pientä muovipakkauksen panttijärjestelmän laajentamiskokeilua. Loppukesästä pääsin tutustumaan uuteen muovituotteeseen, sup-lautaan, joka taisi mennä hankintalistalle!

Toivottelen kaikille nautinnollista syksyä ja loistavia sieniapajia!