Annika Huomo

Borealis Polymers Oy – kemianala (/muoviteollisuudessa raaka-aineita)

Myyntipäällikkö Borealiksen Energiasegmentin tuotteille, myynti alueena Pohjoismaat, UK & Irlanti sekä Saksa, Itävalta ja Sveitsi

Tuotantotalouden diplomi-insinööri

Kokemuksesi muovialalta:
Alun perin tulin Borealikselle Feedstock-puolelle raaka-ainehankinnan logistiikkaan, josta diplomityön myötä eksyin Belgiassa olevaan Tradingtiimiin, jossa edelleen pyörin lähinnä öljyn ja maakaasujen kanssa. Yksi taksimatka toimistolta lentokentälle sai kuitenkin vaihtamaan Borealiksen sisällä polyolefiineille muovin pariin, sekä osoitteen Wieniin, jossa vastasin globaalista tarvesuunnittelusta Energia-applikaatioillemme.

Toteuttavan johtoryhmän assistenttina toimiessani sain myös hyvän yleiskäsityksen muovimarkkinoista yleensä ja pääkonttorilta jäi ymmärrys myös siihen, kuinka paljon säädökset ja päätöksentekijöiden näkemykset tähän alaan vaikuttavat. Myyntiin siirryin parisen vuotta sitten ja palattuani Suomeen olen lisännyt tietoisuuttani muovialasta myös Suomessa, mutta pääasiallinen fokukseni on energia- ja kommunikaatiomarkkinoissa, ja kuinka muoviapplikaatioilla tuodaan lisäarvoa tuotteisiin, joita näillä aloilla tarvitaan.

Koska tutustuin muovien maailmaan ollessani Wienissä, olen tutustunut Suomen muovialaan hieman viiveellä. Vasta viime vuoden lopulla, kun Borealikselta oli luvattu seminaariesitys MuoviSkihin, ja joka napsahti minulle, tutustuin yhdistykseen ja liityin jäseneksi.

MuoviSki oli mahtava kokemus tutustua alan ihmisiin rennossa ilmapiirissa, ja erittäin mielenkiintoisten seminaariesitysten kautta lisätä alan tuntemusta. Toivon myös, että pystyin tuomaan muovin raaka-ainevalmistajan näkemystä joihinkin keskusteluihin. Aion jatkossakin osallistua järjestettäviin seminaareihin ja messuihin ja odotan, että Muoviyhdistys tuo jatkossakin alan ihmiset yhteen, seuraa alaan vaikuttavien säädöksien valmistelua ja jakaa tietoa tulevien säädösten vaikutuksista.

Mikä on mielestäsi kaikkien aikojen paras muovikeksintö?
Pulkka!

Muovi on mahtava raaka-aine moneen tarkoitukseen ja yleisnimi niin monelle ”materiaalille”, että käsitettä Muovi on myös helppo käyttää väärin. Pidetään kiinni muovituotteiden yhteiskunnalle tuomista lisäarvoista ja sen roolista niin monen alan kehityksen mahdollistajana. Tämän ilmestyessä Covid-19 vielä jyllää Suomessa, joten toivon teille kaikille ja perheillenne terveyttä ja jaksamista tässä poikkeustilassa!

Blue Skies, Annika