Tampereella vuosittain järjestettävät Alihankintamessut ovat tältä vuodelta onnellisesti ohi. Itseään Suomen suurimpana teollisuuskylänä tituleeraavilla Alihankintamessuilla 2016 oli 992 näytteilleasettajaa ja ennätykselliset 18422 kävijää. Tänä vuonna messujen teemana oli digitalisaatio ja vuoden 2017 teemana on kumppanuusverkosto.

Itse osallistuin Alihankintamessuille ensimmäistä kertaa sekä yrittäjän että näytteilleasettajan roolissa. Useana vuonna olen Alihankinnassa kierrellyt ja tälläkin kertaa muita halleja ja osastoja ohimennen vilkuillessani huomasin muoviyritysten olevan hienosti esillä, tutuilla paikoillaan. Alihankintamessuille on huhujen mukaan jonossa 300 yritystä, mutta onneksemme saimme sivunäytteilleasettajaosaston Sauplast Oy:n kyljestä. Pienen pieni osastomme oli aktiivisessa käytössä ja 3D-printtaus sekä bilebändi HighLights saivat aikaan osastollamme mukavaa kuhinaa.

Aivan kaikkia messukävijöitä emme kuitenkaan vielä tavoittaneet, vaikka livemusa oli jättimenestys ja 3D-tulostus herätti yllätykseksemme edelleen todella paljon kiinnostusta. Itsesuunnitellut, paikanpäällä 3D-tulostetut muoviset kärrypoletit menivät kuin kuumille kiville.

Moni messuvieras kysyi: ”Miten messut ovat menneet?” Niin, mitä tällaisilta messuilta nykypäivänä odotetaan ja tavoitellaan, sitä itsekin pohdimme. Koska tiesimme, että uutta kauppaa messuilla ei tehdä entisaikojen tapaan, asetimme tavoitteeksemme yrityksemme tunnetuksi tekemisen, esillä olon, verkottumisen ja useiden instanssiryhmien kohtaamisen. Messujen jälkeen totesimme tavoitteiden toteutuneen sen verran hyvin, että päätimme osallistua messuille myös ensi vuonna, mikäli siis mahdumme mukaan.

Alihankintamessujen jälkilöylyjen keskeltä katseet on suunnattava kohti Saksaa ja 19.–26.10.2016 järjestettäviä K2016-messuja, joihin suurin osa Suomen muoviteollisuuden ammattilaisista osallistuu messuvieraina – ei näytteilleasettajina. Haasteena messuvieraille näillä maailman suurimmilla muovimessuilla on olennaiseen keskittyminen ja samalla kuitenkin parhaiden palojen ja uutuuksien löytäminen. Tärkeimmät kohteet ja tapaamiset on syytä aikatauluttaa ja sopia etukäteen.

Menneinä vuosina K-messuilla näytteilleasettajana ollessani havaitsin, että jopa maailman suurimpien firmojen edustajat suunnistavat messuilla messukatalogin hakusanojen perusteella ja vierailevat myös pienillä osastoilla, jos aihealue kiinnostaa heitä.

Muovialalla eri tehtävissä toimineena huomaan vuodesta toiseen pohtivani samaa asiaa: Miten Suomen muoviteollisuus saadaan jyrkkään kasvuun ja vientiä lisättyä? Tutkimusta, tuotekehitystä, innovaatioita, tuotannon tehostamista, automatisointia, laatua jne., mutta olisiko nyt lopulta aika luoda Suomen muoviteollisuudelle toimiva kumppanuusverkosto ja ponnistaa yhteisvoimin maailmalle? Voisiko K2019-messuilla olla Suomen muoviosaajien yhteisosasto? Ja mille muille kansainvälisille messuille voisimme osallistua yhteisosastolla, olisivatko esim. Interplastica tai Drupa sopivia kohteita ja entä muiden toimialojen kansainväliset messut, kannattaisiko niihin panostaa?

Oli miten oli, niin kumppanuusverkostot rakentuvat kuin itsestään osallistui messuille sitten vieraana tai näytteilleasettajana. Messuilemisiin!

Aurinkoisin Messuterveisin,
Johanna Lampinen, Muoviyhdistys ry:n hallituksen jäsen